Tips voor een gezonde start van het jaar!

gezonde lunchtrommel

 We zijn al ruim een week in het nieuwe jaar. Heb jij goede voornemens gemaakt? Misschien wil je gezonder eten of meer sporten? Of je wilt met het gezin gezondere keuzes maken? De decembermaand is een vrij lastige maand als het gaat om gezonde keuzes maken, er ligt zoveel lekkers in de winkel. De feestdagen staan zo in het teken van eten en  helaas is niet alles heel gezond.

Ik heb een aantal tips voor je op een rijtje gezet die jou een beetje op weg helpen, of weer terug op de goede weg!

Kleine stapjes

Direct rigoreuze stappen zetten in je eetpatroon houd je nooit lang vol. Probeer stapsgewijs te veranderen. Begin dus klein. Kies één maaltijd per dag die je gezonder wilt maken. En bouw dat vervolgens wanneer je eraan toe bent uit. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met je broodmaaltijd bij het ontbijt te vervangen door een havermoutpap of een groene smoothie.

Beweeg meer maar hou het simpel

Maak een wandeling overdag in het zonnetje, of anders in de avond als de kinderen in bed liggen. Maar probeer iedere dag te bewegen, al is het iets kleins. Je hoeft niet meteen intensief te gaan sporten als je daar geen behoefte aan hebt. Hou het dicht bij jezelf, kies een activiteit of sport uit waar jij je prettig bij voelt. Voor de één is het een teamsport, de ander gaat liever wandelen, alleen of in gezelschap, of doet aan yoga en de ander rent het liefst heel hard een rondje.
De een staat vroeg op om te sporten de ander doet het liever in de avond. Waar jij je prettig bij voelt is wat je ook het langst kan volhouden. En dat is het belangrijkste!

Probeer zo min mogelijk te zondigen, en als je het doet doe het bewust!

Een keer een glaasje wijn of een blokje chocolade is echt niet erg. Ik doe het zelf ook en dan geniet ik er ook echt van, zonder schuldgevoel. Probeer het wel te beperken en spreek met jezelf af wanneer je iets mag nemen wat bijvoorbeeld iets minder gezond is. Bijvoorbeeld op de vrijdagavond, lekker genieten van een film of een goed boek met een glaasje wijn en een kaasplankje dat moet kunnen.  En voel je vooral niet schuldig, een gezond lichaam kan prima wat suikers verdragen zolang je het in balans kunt houden.

Doe het samen!

Een gezond voedingspatroon volhouden kan lastig zijn. Het mooiste zou zijn als je het gezamenlijk kunt doen. Probeer je partner erin te betrekken, als hij/zij ervoor open staat. Spreek met elkaar af, doe samen de gezonde boodschappen. Of betrek iemand in je naaste omgeving.

Wil je jouw gezondheid een kickstart geven dan kun je bij mij een EMB bloedtest afnemen (kan ook als zelftest) of een consult inplannen. Zo krijg je direct inzicht in je gezondheid en welke stappen je gericht kunt nemen.

 

stappenplan gezond gezin

Wil jij ook energieke en gezonde kids?


Download mijn gratis e-book en ontdek mijn 5 tips om jouw kids gezonder te laten eten.

Met als BONUS 10 lekkere recepten voor gezonde suikervrije tussendoortjes!

You have Successfully Subscribed!