Vitamine D is voor iedereen een heel belangrijke vitamine. Voor jonge kinderen maar ook voor volwassenen en ouderen.
Wat deze vitamine voor ons lichaam kan doen zijn we pas de afgelopen 10 jaar achter gekomen met alle onderzoeken en studies die zijn gedaan.
Een tekort aan  D kan voor iedereen vervelende gevolgen hebben. Ons lichaam kan namelijk niet goed functioneren zonder zonlicht. Er zijn zoveel processen die in ons lichaam plaatsvinden onder invloed van vitamine D.

Een tekort  kan zorgen voor pijn in de botten, spierkrampen of slapte of osteoporose.
Vitamine D heeft een regulerende rol binnen het immuunsysteem, het zorgt ervoor dat ziekte verwekkers aangepakt worden, zonder dat het immuunsysteem overactief word.

En omdat we tegenwoordig veel binnenshuis verblijven is het noodzakelijk dat we allemaal dagelijks suppleren. Ook in de zomermaanden in Nederland!
Zelfs in landen waar de zon schijnt hebben veel mensen een vitamine D tekort. En de zonkracht in Nederland is zeker te zwak om voldoende D aan te maken in het lichaam. Dit zou alleen in de maand Augustus in Nederland mogelijk zijn mits het goed weer is.

In sommige voedingsmiddelen zit ook vitamine D zoals roomboter en vette vissen zoals makreel, tonijn, haring en sardines. Maar ook daarvan eten we vaak te weinig.

3000 IE per dag is geen overbodige luxe

Ik raad iedere volwassenen aan om een supplement te slikken van tenminste 2500-3000 IE.
Slik je er K2 bij dan zorgt de vitamine K ervoor dat de D beter word opgenomen in het lichaam. Daar waar het hoort.

Voor kinderen is de dosering lager:

Baby’s: 10 mcg (400IE)
Peuters: 20 mcg (800IE)
Kleuters: 25mcg (1.000IE)
Tieners (50mcg (2.000IE)

Ik geef mijn jongste zoon de  druppels van Bonusan. Zelf slik ik de variant met 3000IE

Vitamine D status meten

Je kan je vitamine D status eenvoudig laten opmeten bij de huisarts als je zeker wilt weten wat jou status is en of het nodig is om bij te slikken. Een optimale vitamine D zou tussen de 120-140 nmol/l moeten zijn.

Met de EMB test is het ook mogelijk om je vitamine D status te laten meten, ik ben als orthomoleculair therapeut bevoegd om de EMB bloedtest af te nemen. Bij kinderen kan dit ook heel gemakkelijk en pijnloos met een beetje speeksel.

stappenplan gezond gezin

Wil jij ook energieke en gezonde kids?


Download mijn gratis e-book en ontdek mijn 5 tips om jouw kids gezonder te laten eten.

Met als BONUS 10 lekkere recepten voor gezonde suikervrije tussendoortjes!

You have Successfully Subscribed!