Obstipatie, verstopping of niet naar de WC kunnen bij kinderen is bij veel ouders een bekend probleem. Gelukkig is er een hoop aan te doen!

Obstipatie is een verschijnsel waarop je niet op tijd op volledig je ontlasting kwijt kunt. Dat niet op tijd verschilt heel erg per kind/persoon. De meeste kinderen gaan 1 tot 2 keer per dag naar de wc. Maar ook met een dagelijkse toiletgang kunnen kinderen alsnog verstopping hebben.

Je kunt obstipatie bij kinderen herkennen aan de volgende signalen:

  • ze gaan niet dagelijks naar de WC, en hebben dan ineens een enorme drol.
  • ontlasten gaat moeizaam, het duurt lang of ze moeten erbij persen.
  • de ontlasting is droog, keutelig of plakkerig.
  • Kinderen ervaren buikpijn en/of een dikke opgezette buik.

Obstipatie bij kinderen verhelpen met deze 5 tips

tip 1: Vezels eten:
Zorg dat je kind dagelijks voldoende vezels eet. En dan voornamelijk uit groenten en fruit. Zorg dat je kind minimaal 300 gram groente per dag naar binnen krijgt. Dus serveer niet alleen bij het avondeten groente maar ook overdag bij de lunch of als tussendoortje. Geef fruit als ontbijt of 10-uurtje.

Tip 2: Geef je kind voldoende vetten:
vetten dragen namelijk bij aan een goede stoelgang. Het is voeding voor de darmflora en zorgt ook voor een goede geleiding in de darmen.

Tip 3: Zorg ook dat je kind voldoende drinkt: Ook vocht is nodig voor een goede stoelgang. En dan het liefst zoveel mogelijk water. Geef ze in de ochtend voor het ontbijt al hun eerste glas water en zorg dat ze voldoende drinken gedurende de dag. Het liefst in bulk in plaats van steeds kleine slokjes.

tip 4: geef je kind geen gluten:
maar kies voor volle glutenvrije graansoorten zoals bruine rijst, haver, boekweit en teffmeel. Gluten hebben namelijk een irriterende werking op de darmen en zorgen voor obstipatie. Bekijk mijn recept voor gezonde glutenvrije wafels hier.

Tip 5: zorg voor voldoende vitamines en mineralen:
Als je kind niet voldoende groenten en fruit eet geef hem of haar dan in elk geval een goede multivitamine. Je lichaam hoeft dan niet zo haar best te doen om alle vitamines en mineralen uit de voeding die wel binnenkomt te trekken.  Het lichaam houd het dan namelijk langer vast.

In mijn online programma “Healthy Kids” leer ik jou alles over gezond eten met kinderen. Je krijgt van mij niet alleen tips en tricks maar ook advies, recepten en stapsgewijs voeren we gezonde gewoontes door, in jou tempo!

Mocht je hier nog vragen over hebben of uitgebreider advies willen stuur me een e-mail!

 

Download nu: 5 gratis tips om jou kids gezonder te laten eten!

Download mijn gratis e-book en ontdek mijn 5 tips om jouw kids gezonder te laten eten.

Met als BONUS 10 lekkere recepten voor gezonde suikervrije tussendoortjes!

You have Successfully Subscribed!